,,Acht!”, klinkt het enthousiast door de Ceresstraat. Waar haar klasgenootjes al hinkelend of springend het rekenparcours nemen, kiest Elena voor de radslag. Ze vliegt over de kop draaiend naar het eindpunt en zet met stoepkrijt een kruis achter de 8. Missie volbracht.
Spelenderwijs leren en het liefst in de buitenlucht. Dat is op Kbs St. Joseph in Breda al ruim twee jaar beleid in de onderbouw. De groepen 1 tot en met 4 krijgen drie dagdelen per week buiten les, waarbij rekenen, taal en spelling samengaan met motorische vaardigheden.

Stoepkrijt en hoepels

Dinsdag was de Landelijke Buitenlesdag, een initiatief van Jantje Beton en IVN Natuureducatie. Zo’n 2.700 basisscholen deden mee, ook de St. Josephschool. Dit keer mochten alle leerlingen naar buiten voor wat dynamische lessen. Met stoepkrijt, ballen en hoepels werden ze onder meer uitgedaagd sommen te maken, tafeltjes te oefenen en letters te leren.

Juf Annet Romkema (groep 3) is een van de initiatiefnemers van het bewegend onderwijs op de Bredase school. ,,Drie jaar geleden hebben we subsidie aangevraagd van het LerarenOntwikkelingsFonds (LOF). Daarmee is voor onze onderbouw een lesprogramma ontwikkeld op basis van spelend en bewegend leren. Voor veel kinderen is de overgang van de kleuterklas naar groep 3 te groot. Ineens moeten ze op een stoel zitten en in werkboekjes werken. De meeste kinderen zijn daar pas vanaf groep 5 rijp voor.”

Keersommen invullen

De kinderen doen enthousiast mee aan de spelletjes op de stoep. Fanatiek schudden ze met dobbelstenen om sommen te maken, hinkelen ze door hoepels om lettergrepen te oefenen of gaan ze in estafettevorm de strijd aan om zo snel mogelijk keersommen in te vullen. Kaylee (7) vindt vooral de taalspelletjes leuk. ,,Maar het is het wel een beetje warm in de zon”, zegt ze. Daan (6) is veel liever buiten met taal en spelling bezig, dan in de klas. ,,Dan kunnen we extra veel buitenspelen.”

Romkema: ,,Lesstof blijft veel beter hangen als kinderen plezier hebben in het leren. Ze zijn in beweging en werken samen. Ze hebben amper door dat ze met rekenen, taal of spelling bezig zijn.”

Bron: BN De Stem, 22 september 2020

Recommended Posts