Inclusief onderwijs
Inclusief onderwijs is onderwijs waarbij alle kinderen en jongeren naar een school dichtbij huis kunnen. Een school waar iedereen meetelt, meedoet en gelijkwaardig is en waar samen geleerd wordt.
Dat is ook hoe INOS de schoolomgeving ziet: als oefenplaats voor samenleven. Daar zetten we ons dagelijks voor in. INOS is een gemeenschap waar iedereen welkom is en mag meedoen. Waar iedereen zich thuis voelt, zichzelf kan zijn en erbij hoort. We zetten een extra stap voor de ander. ‘Ik ben, omdat wij zijn!’ Dat is de belofte die we doen in ons Koersplan en in onze eigen visie op inclusief onderwijs.
Wat zien we in onze omgeving?
Binnen INOS merken we dat er in Nederland op verschillende niveaus wordt gewerkt aan inclusief onderwijs: landelijk, regionaal en lokaal in onze eigen stad.
Landelijk
De overheid streeft ernaar dat in 2035 de meeste scholen de overgang naar inclusief onderwijs hebben gemaakt. De overheid heeft beschreven wat inclusief onderwijs is en hoe een inclusieve leeromgeving er uit ziet. Deze landelijke visie is te vinden op deze pagina.
Regionaal
In 2024 presenteerde het samenwerkingsverband RSV Breda PO het nieuwe ondersteuningsplan ‘Samen op weg naar inclusiever onderwijs’ (zie verderop op deze pagina). In dit plan formuleert het samenwerkingsverband het volgende: “Ons streven is dat (bijna) alle leerlingen, ook wanneer er sprake is van een zware ondersteuningsbehoefte, dichtbijhuis het onderwijs krijgen dat ze nodig hebben.“
In de stad
- Breda zet binnen Pact 3 van Verbeter Breda – Aan de slag! in op een inclusieve benadering die iedereen de kans biedt te worden wie ze willen zijn.
- Het Waardenetwerk Kansrijke Jeugd, bestaande uit onderwijs, jeugdhulp en maatschappelijke partners, heeft een gezamenlijke visie ontwikkeld om de pedagogische basis in en rondom scholen, gezinnen en wijken te versterken.
- Breda investeert in een passend aanbod voor nieuwkomers, met speciale aandacht voor taalondersteuning en traumasensitiviteit.
- Het programma ‘Ontdek Je Talent’, dat naschoolse activiteiten biedt op het gebied van sport, cultuur, natuureducatie en welzijn, wordt verder uitgebreid.
Inclusief onderwijs binnen INOS
Alle leerlingen écht zien, vanuit vertrouwen en optimisme dat ieder kind kan leren en groeien: dat is hoe we binnen INOS denken én doen. Meer weten over onze visie op inclusief onderwijs? Stuur dan een bericht naar inclusiefonderwijs@inos.nl
Meer mogelijk maken
Wij hebben allemaal het beste voor met de kinderen. Wij willen dat ze gelukkig zijn, dat ze mee kunnen doen in het onderwijs en dat ze gezien worden in wie ze zijn, wat ze kunnen en wat ze willen ontwikkelen. Dat geldt natuurlijk voor alle 35.000 leerlingen op 134 scholen, behorende bij de 26 besturen van ons samenwerkingsverband.
Ondersteuningsplan
Veel kinderen doorlopen de basisschool vrij moeiteloos, maar tegelijkertijd zien wij kinderen voor wie dat niet zo vanzelfsprekend is. Kinderen die extra ondersteuning nodig hebben om wat voor reden dan ook.
In het ondersteuningsplan (2024-2027) vind je de gezamenlijke belofte om voor al die kinderen op de scholen in het samenwerkingsverband die het nodig hebben, op tijd en op maat, de juiste keuzes te maken.
De handreiking die wij kinderen willen bieden, mag de vorm aannemen die op dat moment het beste past. Soms is een klein zetje al voldoende om vooruit te komen, soms hebben wij meer helpende handen nodig. Feit is dat ondersteuning ‘anno nu’ faciliterend is om onze ambities te realiseren. Wij creëren passende voorwaarden en mogelijkheden, focussen meer op preventie en werken toe naar integrale oplossingen in samenspraak met relevante ketenpartners.
Bij wie kunt u terecht met een vraag?
Elke INOS-school heeft een specialist in huis die leerkrachten helpt in de begeleiding van leerlingen met bijzondere ondersteuningsvragen. Dit wordt de Intern Begeleider (IB’er) genoemd. De IB’ers van INOS vormen met elkaar een actief lerend netwerk om ontwikkelingen te delen en zich te blijven scholen.
Ook in de organisatie van de klas en de school wordt flink geïnvesteerd. De ondersteuning van leerlingen gaat beter als alle betrokkenen één taal spreken en denken vanuit dezelfde kaders. Voor meer informatie hierover kunt u terecht bij de leerkracht van uw kind of vraag er over bij een kennismakingsgesprek.
Onze scholen weten welke vormen van ondersteuning zij zelf kunnen bieden en voor welke ondersteuning zij een beroep moeten doen op expertise van buiten de school. Dat overzicht heet het schoolondersteuningsprofiel wat per school is terug te vinden op de website ‘Scholen op de kaart’.