Tijdens de WerkWeek was het snuffelen geblazen voor de tweede- en derdejaars leerlingen. Er was een banenmarkt met inspirerende workshops die verzorgd werden door bedrijven als WVS, MidZuid, Nora Werkt en Veul Soeps. Bestaande groepsstages en leerwerkplekken waren ook een onderdeel van de WerkWeek, daar konden de leerlingen één of twee dagen meedraaien. Zo leerden ze bij verschillende sectoren de kneepjes van het vak. De reacties waren stuk voor stuk erg enthousiast. Een verslag van de banenmarkt (dinsdag) en werkbezoeken op locatie (donderdag). 

De banenmarkt

Ladders en schoonmaak

Bij WVS Schoonmaak prijkt op het busje: ‘Jouw kans op meer glans’. Ron is voorman van de glaswasploeg en begeleidt de workshop. Als werkleider ziet hij de leerlingen een flinke groei doormaken. ‘In het begin vinden ze het saai, ‘Ik ken het al’ zeggen ze dan vaak. Ze beginnen met het schoonmaken van een raam op een ladder, en als ze 18+ zijn kan het uitgroeien tot het werken op een dak, zelfs vanaf een hoogwerker. Dat is mooi om te zien.’ Na een uitleg over de veiligheidseisen van de Arbo -ladders moeten gekeurd worden-  is het tijd voor actie. Kaila leert kleine foefjes bij het tillen van een ladder. Dat gaat haar erg goed af. ‘Zwaarder dan je denkt!’ lacht ze.

Foodtruck​​​​​​​

Een stukje verderop eten een paar leerlingen geurige tomatensoep. De foodtruck van Veulsoeps is een ideale plek voor de kennismaking met het horecavak. Ashley ziet het wel zitten: ‘Ik vind het leuk om te koken, om een echt gerecht maken. Dat doe ik thuis ook al, dan maak ik spaghetti of zo. Ik wil heel graag leren om zelf chocopasta te maken.’ Ayat vindt de soep ‘heerlijk smaken’, en wil graag leren om eten uit te serveren. Ideaal, zo’n foodtruck bij de hand. De soep is zo besteld, Ayat serveert het uit en ik reken de 2,50 af bij Ashley. De dames doen het keurig.

Knuffels

Marit zit in leerjaar 5/6 en staat te stralen bij de stand van Nora Werkt. Ze loopt al lang stage bij Nora Werkt. Vandaag geeft ze fanatiek aanwijzingen aan jongere leerlingen die komen snuffelen. Bij Nora Werkt worden onder andere knuffels gevuld en ingepakt. Marit heeft veel gehad aan haar stage. ‘Ik heb van mijn baas Mark geleerd om voor mezelf op te komen. Als ik iets niet kan, ga ik nadenken. Kan ik het zelf oplossen, of ga ik hulp vragen? Dat kon ik eerst niet en nu wel. Hij heeft me daarvoor een heel groot compliment gegeven.’ Marit is deze zomer klaar met school en zet haar stageplek om in een betaalde werkplek. ‘Geniaal!’ zegt ze supertrots. ‘Ik heb er heel mijn hart ingestoken en dacht: wow, dat ik daar mag werken!’

Werkbezoeken, rondje Breda en omstreken

Profielklas Horeca 

Een greep uit het menu van vandaag: cocosmacronen, noedels en groentesoep. De ingrediënten en en het kookgerei liggen al netjes uitgestald in het praktijklokaal op school. Fay, Mustafa, Sami, Justin en Amir van de groepsstage hebben er gemengde gevoelens bij. Waarom zou je een garde gebruiken als je een staafmixer hebt? Praktijkbegeleider Anja kan het haarfijn uitleggen. ‘Met de staafmixer gaat het sneller, maar als je het met de garde doet, smaakt het beter.’ Mustafa laat heel precies zien hoe een ‘kattenklauw’ werkt; een manier om het eten vast te houden. Zo snijd je je niet in je vingers. Een prima techniek, vindt het clubje.

Techneuten

In het praktijklokaal bij Techniek wordt er op los gezaagd en getimmerd. Er staan de meest prachtige lampen van hout en metaal, en ze werken ook nog. Bij de productie van een lamp komen vaardigheden zoals meten, verstekzagen, schroeven en lijmen allemaal aan bod. Praktijkbegeleider Linda vult nog aan: ‘Ze leren hier zo veel. We doen alles volgens de voorschriften, met veiligheidsbril en – handschoenen. Soms knappen we ook meubels op. Deze groep vindt het ook leuk om dingen uit elkaar te halen en opnieuw te monteren.’ Renzo draait al langer mee in dit clubje en poseert trots met zijn zelfgefabriceerde lamp.

Werk aan de winkel

Het is om 9.30 uur nog rustig bij Albert Heijn aan het Brabantplein. Dat geeft praktijkbegeleider Sylvia de kans om haar pupillen te instrueren. Rayan loopt een dagje mee en kan nu al precies laten zien wat spiegelen is. ‘De mensen moeten de spullen in de vakken goed kunnen zien. We moeten alles steeds naar voren halen. Dan kunnen ze er ook goed bij.’ Mag hij klanten ook helpen? ‘Ja, want bij oogcontact zeg ik ‘goedemorgen!’ Als ze vragen hebben, zeg ik: ‘Loopt maar even mee’, of: ‘Ik vraag het even aan iemand anders.’ Jay is een gevorderde bij Albert Heijn, hij heeft zijn SVH 1 al op zak. Hij demonstreert volgens welke methode je een vitrine moet poetsen. Het blauwe doekje is nat, met geel droogt hij na. Het volgende leerpunt is de vaart in zijn werk houden, dat lukt hem met aanwijzingen van Sylvia steeds beter.

JEKA

Voetbalvereniging JEKA in Bavel is sinds jaren een vast ‘honk’. Bij begeleiders Jojanneke en Olga duiken de leerlingen in de sector Dienstverlening. In de immense kantine zijn Ismaël, Jori en Manu aan het ruimen en poetsen. Ismaël heeft last van zijn enkel, maar tovert toch ergens een werkkaart tevoorschijn. Jori zet stoelen op de tafel en doet dat stap voor stap volgens de aanwijzingen op de werkkaart. ‘Ze zijn wel lomp…’ verzucht hij. Intussen roept Manu vanuit de loungehoek naar Olga: ‘Moet ik de ingewanden ook schoonmaken?’, waarna hij zelf moet lachen om zijn vergissing. De jongens vinden JEKA een gave leerwerkplek. Het werk is leuk, en Raf vult nog lachend aan: ‘Ik mocht een keertje schieten vanaf de penaltystip.’

In- en ompakken

Netjes werken, stapelen en stickeren is van cruciaal belang als je gaat werken bij Meenz in Dongen. De pilotklas Logistiek van praktijkbegeleider Manouk is er elke donderdag en vrijdag druk mee. Van Mars tot Menthos: alle merken komen voorbij, en de leerlingen nemen hun werk heel serieus. Er moet veel ingepakt worden, maar het komt ook voor dat er resten Heineken in een grote afvalton gegoten moeten worden. Er is een en al levendigheid hier, de heftrucks rijden af en aan. Sana demonstreert hoe een doos met zorg in elkaar gezet moet worden, en daarna nog hoe de kartonperser werkt. Werkschoenen met stalen neuzen zijn hier een must, vinden de leerlingen. Op de maandagen vertellen ze op school enthousiast over hun stage-ervaringen. 

Volgend jaar weer!

Al met al is de WerkWeek een groot succes, het enthousiasme onder de leerlingen is groot. De organisatie van de WerkWeek is ook erg positief: ‘Wij hebben genoten van alle bedrijvenworkshops en de verhalen over de leerwerkplekken, groepsstages en profielklassen. We horen terug dat de leerlingen een beter beeld gekregen hebben van de mogelijkheden binnen een sector. Volgend schooljaar staat de WerkWeek sowieso weer op de planning.’

Recommended Posts