Elk kind loopt tegen zijn eigen problemen aan op de basisschool. De Leerwinkel van basisschool Jacinta helpt kinderen een stap extra te zetten in hun ontwikkeling.

Het ene kind mist doorzettingsvermogen, een ander kan zich moeilijk concentreren. Sommige leerlingen vinden de lesstof in de klas te makkelijk, anderen juist te moeilijk. Voor al die ‘problemen’ biedt de Leerwinkel van basisschool Jacinta in Breda oplossingen. Naar die oplossingen gaan de leerlingen zelf op zoek. ,,Het idee is dat elk kind in de Leerwinkel kan halen wat hij of zij nodig heeft om te groeien in zijn ontwikkeling, ongeacht het leerjaar of het niveau”, zegt Lydia Mulders, naast juf in de Leerwinkel ook gedragsspecialist.

Robot

In de Leerwinkel, die aan het begin van dit schooljaar geopend is, staan grote dozen Lego Technic op een kast. Twee jongens bouwen samen aan een flinke auto. Op de grond staat een enorme robot van Meccano. Aan tafeltjes zitten kinderen verschillende spelletjes te spelen, de een zelfstandig, anderen in groepjes. Dit is geen gewoon klaslokaal, dat is duidelijk.
Elisa Wiegerink, juf van groep 5 en in de Leerwinkel: ,,Hier komen kinderen uit elke groep van onze school voor extra verrijking en voor ondersteuning op alle gebieden. Leerlingen bepalen zelf hun leerdoel en werken er stap voor stap aan om dat te bereiken. We halen ze uit hun comfortzone, dat stimuleert hun doorzettingsvermogen en hun zelfvertrouwen.”

Nóg niet

Mulders: ,,Kinderen zeggen vaak ‘het lukt me niet’ of ‘ik kan het niet’. Hier leren ze dat ze het nóg niet kunnen, of dat het nóg niet lukt.” Wiegerink: ,,Bovenop wat ze leren in de klas, focussen we hier op wat ze lastig vinden. Zo groeien ze in hun ontwikkeling.”
Lucie (10) en Jolie (9) uit groep 6 hebben de afgelopen weken als opdracht in de Leerwinkel met een groepje een escaperoom gebouwd. ,,Dat was leuk, maar ook moeilijk”, zegt Jolie. Lucie: ,,Vooral het bedenken van de puzzels en raadsels. En het samenwerken was lastig, iedereen had zijn eigen ideeën…”

Kraken

En het blijft niet alleen bij het maken. Volgende week gaat een ander groepje proberen hun escaperoom te kraken en zij mogen de escaperoom doen, die de andere groep heeft gemaakt. De opdracht sluit perfect aan bij de woorden die in kleurrijke letters op de wand tegenover de Leerwinkel zijn geschilderd: ‘Beleven, ontdekken en leren’.

Bron: BN DeStem

Recommended Posts