Skip to content

Pedagogische Standaard

INOS werkt volgens de zogeheten Pedagogische Standaard. Deze is uitgewerkt vanuit de perspectieven Kind, Leerkracht en Ouders. De Pedagogische Standaard heeft als doel om Kind, Leerkracht en Ouder handvatten te geven voor het creëren van en positief pedagogisch klimaat. 

Sterke basis voor goed onderwijs

Het doel van de Pedagogische Standaard is om leerkrachten handvatten te geven voor het creëren van een positief pedagogisch klimaat. Daarnaast zorgt deze standaard voor een positieve mindset en helpt onze onderwijsprofessionals bij hun persoonlijke/professionele groei en ontwikkeling. Die sterke en positieve mindset is een voorwaardelijk aspect voor goed onderwijs. Dat werkt door in de pedagogische relatie en interactie tussen leraar en leerling / groep. 

Kracht

Werken vanuit een perspectief vanuit positief pedagogisch klimaat gaat onder andere uit van de kracht van positief denken, veiligheid als basis voor leren en ontwikkelen en de overtuiging dat vanuit optimisme meer en beter wordt. De Standaard stuurt pedagogisch handelen, geeft handen en voeten aan onze kernopdracht. Zo vormen wij een sterke basis zodat wij op hoog niveau kunnen handelen.

Kind, Leerkracht, Ouders en school

De Pedagogische Standaard heeft een preventief karakter en gaat uit van de drie (psychologische) basisbehoeften van alle leerlingen: relatiecompetentie en autonomie. Deze zijn uitgewerkt vanuit drie perspectieven: Kind, Leerkracht en Ouders en school. 

INOS Pedagogische Standaard - Kind
INOS Pedagogische Standaard - Leerkracht