Juf Daphne werkt op Kbs De Burchtgaarde in groep 1/2. Op 21 april heeft zij de basistraining Groeimindset A gevolgd. Isabel Clarijs, lid van het ontwikkelteam Groeimindset vroeg haar naar haar ervaring.
Kan je kort omschrijven wat jou het meest is bijgebleven van de training?
‘De training vond ik erg inspirerend en interessant. Tijdens de training dacht ik regelmatig aan mijn eigen handelen in de klas. Welke complimenten geef ik eigenlijk aan de kinderen? En bevorderen die een vaste of een Groeimindset? De training zet je heel erg aan tot het reflecteren op jezelf. Ik ben mij daardoor meer bewust geworden hoe belangrijk het gebruik van groeitaal is. Wanneer ik kinderen groeigerichte feedback geef, let ik erop dat ik mij richt op het proces dat een leerling doormaakt en niet alleen op het eindresultaat. En dit geldt uiteraard niet alleen voor leerlingen, maar ook voor collega’s onderling.
Hoe is Groeimindset al zichtbaar bij jullie op school en in de klas?
“Op De Burchtgaarde krijgen ook anderstalige kinderen les. Het is vooral merkbaar in de taal die we met elkaar spreken. Op dit moment worden Oekraïense kinderen opgevangen. Dit brengt de nodige uitdagingen met zich mee. Wij proberen het onderwijs zo in te richten dat ook deze kinderen onderwijs krijgen dat ze verdienen.
Daarnaast werken wij sinds twee jaar met een portfolio, waarin we samen met de kinderen doelen formuleren. In de hogere groepen worden deze doelen zichtbaar gemaakt op de tafels van de kinderen en hangen deze achterin de klas. Deze doelen zijn gericht op het leerproces van het kind. Achterin de klas worden deze doelen opgehangen op een soort balk. Gedurende de periode kan een leerling op deze balk schuiven, totdat zijn of haar leerdoel is bereikt.
Bij de kleuters doe ik hetzelfde op kleuterniveau. De kinderen vullen een soort spin in en mogen kleuren wat ze al goed kunnen. Samen ga ik dan in gesprek met de kinderen over hun leerdoel. Wat willen ze graag leren? Na een periode evalueer ik samen met het kind om te kijken welke groei hij of zij heeft doorgemaakt.
Ik vind dit een heel fijne manier om kinderen betrokken te maken bij hun eigen leerproces. Daarnaast hangt er elke dag een ander kaartje uit het doosje groeitaal, bij het koffiezetapparaat bij ons op school. Dit zet je ook elke dag even aan het denken.”
Wat is jouw droom voor de school op het gebied van Groeimindset?
”Het zou mooi zijn als er nog meer aandacht kan worden besteed aan het eigenaarschap van de leerlingen, waardoor de betrokkenheid en motivatie nog meer kan worden verhoogd’. ‘Welke uitdaging wil een kind aangaan en hoe kan de leerkracht het kind daarbij begeleiden? Daarnaast zou ik Groeimindset nog meer zichtbaar willen maken binnen de school en in mijn klas”.