De medewerkers van Personeelszaken staan wat verder af van het primaire proces in de scholen. Maud en Chantal werken op deze afdeling van het bestuursbureau van INOS. Met hun dagelijkse inzet zorgen zij ervoor dat alles administratief goed geregeld is voor hun collega’s op de scholen, zodat zij het onderwijs kunnen bieden dat kinderen nodig hebben.

“We beseffen op onze afdeling dat we het samen doen, dat we een radertje zijn in het grotere geheel. Wij zijn blij als medewerkers zich geen zorgen hoeven te maken, dat ze weten dat alles goed geregeld is, daar moeten zij op kunnen vertrouwen. Onze taak is het ontzorgen en goed informeren van collega’s, zodat zij zich volledig op het primaire proces kunnen richten. Er gaat geen dag voorbij zonder dat we met elkaar sparren op de afdeling. Ons werk is arbeidsintensief omdat er vaak mutaties zijn in dienstverbanden”, vertelt Maud. “Elke wijziging in een aanstelling wordt door ons verwerkt: bijvoorbeeld als iemand minder gaat werken. Of omdat iemand ouderschapsverlof aanvraagt of met pensioen gaat. Waar wij naar streven, is dat iedereen elke maand tijdig, correct en efficiënt zijn salaris ontvangt. Dat zijn de terugkerende werkzaamheden, die een groot deel van de tijd in beslag nemen.”

Chantal vindt het onderwijs zo interessant vanwege de dynamiek en dat zij concreet een bijdrage kan geven aan de kwaliteit van processen. “Het werk is veelzijdig, omdat er veel bij komt kijken, in de inhoud, de veranderende wet- en regelgeving en de uitvoering van het beleid. Maar ook in de samenwerking met al onze collega’s op het bestuursbureau. Wij hebben een leuke afdeling, werken fijn samen.”

Naast onze algemene taken heeft ieder van ons heeft een groep scholen waarmee we contact onderhouden en voor wie wij een helpdeskfunctie hebben.

Chantal en Maud zijn allebei teamspelers. Chantal was in haar jeugd actief bij de carnavalsvereniging en Maud vond sporten in teamverband altijd al fijn. Maud: “Ik heb niet gauw moeite met mensen. Ik wil graag iedereen een kans geven en ik kan eigenlijk met de meeste mensen wel overweg. Ik zie altijd wel het positieve in en de goede bedoelingen. Ik ben gewend om zaken uit handen te nemen, om dienstbaar te zijn.” Chantal lijkt daarin wel op Maud, al stelt zij wel wat eerder een grens. “Het is fijn als mensen vragen durven te stellen. Dan kan ik ze ook beter helpen. In ons werk zijn we een soort spin in het web voor collega’s en externe partijen. Dienstbaar en ondersteunend hoort bij onze kwaliteiten, maar natuurlijk is daar op een bepaald moment een limiet aan.”

Competenties

Maud: ”Ons werk is afwisselend, soms is het heel druk, soms is er wat meer tijd. Wij moeten op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen in het vakgebied. Dat vraagt om flexibiliteit en snel kunnen schakelen. Vaak is individueel maatwerk nodig.” Chantal voegt toe: “Ik denk dat het ook belangrijk is om je verantwoordelijk te voelen en dat je zelfstandig en resultaatgericht bent. Wij zijn wel allebei types die kunnen doorpakken. Je moet van veel markten thuis zijn en met de verschillende complexe zaken die bij ons werk horen om kunnen gaan. Wij willen in ieder geval altijd kunnen uitleggen wat er op de loonstrook staat.”

Ontwikkelingen

Maud: “Wat ik voor onze afdeling zou wensen, is dat we onszelf wat beter op de kaart zetten naar collega’s. Dat ze beter begrijpen waarvoor ze ons kunnen benaderen en wie waarvoor de meest aangewezen contactpersoon is. We hebben ook nog wel een slag te maken in efficiëntere werkprocessen. Daar kunnen we nog wel wat verbeteringen in doorvoeren.” Chantal: “Het wij-gevoel van INOS mag voor mij nog wel wat groeien. We moeten bruggen bouwen en verbinden. Onze afdeling heeft daar een rol in, daar werken wij met onze collega’s op de scholen continu aan.”

Recommended Posts