INOS heeft vorig jaar een 4-tal zij-instromers aangenomen. Dit jaar zijn er nog eens 5 gestart. Zij werken en leren op een INOS-school. André van Eijk is nu een jaar aan de slag op Kbs De Parel. Hij vertelt over waar hij vandaan komt en hoe hij het ervaart om met die bril in het basisonderwijs te werken.

Waar kom jij vandaan?

Ik ben opgegroeid in Roosendaal, in een warm fijn gezin. Mijn zus wilde maar 1 ding: het onderwijs in. Dat kreeg ik van de zijlijn mee. Haar vriendin werd mijn vrouw. Zij werkt nu als gymdocente in het speciaal onderwijs. Ik heb ook een schoonzus die als IB’er werkt in Limburg. Ik kom dus eigenlijk uit een onderwijsfamilie, was er zelf ook nieuwsgierig naar en ging ook weleens kijken als ik tijd had, o.a. bij de Sinte Maerte waar mijn eigen kinderen naartoe gaan.

Ik koos in eerste instantie voor de techniek. Ik heb MTS procestechniek gedaan en daar allerlei diploma’s in gehaald. Na mijn militaire diensttijd bij de Marine heb ik een omslag gemaakt en ben ik in het gevangeniswezen gaan werken, meer de sociale kant op. Dat was een harde, vooral andere wereld. Als inrichtingswerker kreeg ik veel waardering voor wat ik deed voor de gedetineerden. Ik organiseerde activiteiten, sporten, wat andere collega’s niet deden. Daar wilde ik mee verder en besloot (in deeltijd) de opleiding SPH te gaan volgen bij Avans.

Een jaar later ben ik gestart als pedagogisch medewerker en groepswerker bij Juzt. Een pittige klus, waar ik o.a. werkte met jonge, uit huis geplaatste, pubers. Elk kind met een eigen achtergrond en problematiek. In het begin vond ik dat heel zwaar. Het duurde ook even voor ik daarin gegroeid was. Na enkele jaren wilde ik meer individueel met jongeren en gezinnen aan de slag en ben ik ambulant gezinsbegeleider geworden en heb ik de opleiding tot gezinstherapeutisch werker gevolgd.

Ik heb uiteindelijk ruim 18 jaar bij Juzt gewerkt in verschillende functies en met verschillende doelgroepen: o.a. als begeleider van dakloze jongeren, als ambulant ouderbegeleider, in de pleegzorg en uiteindelijk ook op het Avonturijncollege (Rec-4 onderwijs) als schoolcoach. Sommige projecten waren succesvol, maar telkens stokte de financiering na een paar jaar.

Op een gegeven moment was er voor mij de rek uit. Achteraf blijkt dat ik op tijd had ingezien dat er problemen ontstonden bij Juzt (en in de jeugdzorg in het algemeen). Omdat het onderwijs me altijd al interessant leek, besloot ik een open mail aan INOS te sturen. Toen waren ze net begonnen met het opzetten van het zij-instroomtraject. De timing was dus perfect. Na een eerste gesprek moest ik pitchen voor de PABO. Ik ben daar heel onbevangen naartoe gegaan met als motto: Ik kijk met een grote bril naar kinderen en naar het netwerk eromheen, ouders en familie. Elk kind is immers onderdeel van een groter geheel.

In vergelijking met je baan hiervoor, wat is dan het grote verschil op bijvoorbeeld pedagogisch vlak?

Op pedagogisch vlak heb ik al veel bagage. Qua didactiek heb nog iets te leren. Soms moet ik heel direct aangeven: ik verwacht dit nu van jou, geen discussie. In gesprekken met ouders en pubers moest ik meer een omweg bewandelen om tot de kern te komen. Met 25 kinderen is dat lastig. Je hebt gewoon niet altijd gelegenheid voor een 1 op 1-gesprekje. Ik zie graag het individu, maar dat kan niet altijd. Soms moet je streng zijn en regels stellen, daar heb ik in het begin wel aan moeten wennen.

Waar word je echt blij van?

Ik vind het heel leuk om dingen uit te leggen, vooral bij de zaakvakken. Daar kan je zo veel van jezelf inbrengen. Leuk om proefjes te doen: daar kun je kinderen enthousiast mee krijgen!
Ik zag aanvankelijk op tegen spelling- en taallessen, maar dat vind ik leuker dan ik dacht. Het overbrengen van rekenvaardigheden vind ik wel veel ingewikkelder dan ik vooraf had gedacht. Lastig vooral als kinderen het niet snappen en ik steeds andere aanpakken moet bedenken.

Hoe ziet jouw week er uit?

Afgelopen jaar werkte ik drie dagen in groep 4 en 6. De dinsdag is altijd een stagedag. Dan loop ik in verschillende groepen op de Parel mee. De collega’s bij de Parel hebben mij geweldig opgevangen en ik voel mij heel welkom en gewaardeerd en dat is fijn. Ik ben ook op andere scholen een kijkje gaan nemen, om mij zo breed mogelijk te oriënteren, o.a. op de Zandberg, Spoorzoeker en Ons SBO. Om de week ben ik op vrijdag de hele dag op de Pabo.

Het aanbod van de Pabo is niet altijd naar wens. Mijn leergroep heeft vooraf een assessment gedaan waar je leerpunten uit voortkwamen. Dit was een uitgebreid assessment waarbij ik verschillende lessen heb gegeven die geobserveerd werden, een portfolio heb moeten maken en waarbij ik een criterium-gericht interview heb gehad met twee docenten van de Pabo.

Het lesprogramma sloot daar niet goed bij aan: iedereen kreeg hetzelfde aangeboden. Daar hebben we als groep wat van gezegd. Nu is er in de ochtend tijd voor intervisie en casuïstiek, in de middag krijgen we les in o.a.rekenen, taal, gymnastiek, zaakvakken; lessen gericht op didactiek.

Volgend jaar start ik met een collega een eigen groep (weer groep 6). Ik heb zelf gekozen om op de Parel te blijven. Mijn traject bestaat uit drie fases: fase 1 is meelopen en lessen overnemen. Fase 2 is een klas overnemen bij een mentor. Fase 3 is volledig voor de klas. De verantwoordelijkheid ligt dan meer bij mij. Ik ben nu in fase 2, de derde fase begint als alles goed verloopt na de herfstvakantie. Mijn stagedagen probeer ik deels op een andere school te doen.

Over een jaar ben je klaar. Dus je traject duurt twee jaar. Dan ga je volledig aan de slag bij INOS. Wat breng jij dan in bij het team?

Ik ben nu degene van buitenaf die de vraag stelt waarom iets zo is afgesproken, heb een open blik, ben nieuwsgierig. Dat wordt soms gewaardeerd, en soms niet. Dat snap ik ook wel. Je kijkt toch bij mensen in de keuken, wat soms heel persoonlijk is. Ik neem mijn pedagogische achtergrond mee; mijn nuchterheid en rust. Ik begrijp vaak al snel waarom bepaald gedrag ontstaat, wat er aan de hand is met een kind en kan daar goed op acteren. Ik ben positief kritisch ingesteld en ben enthousiast. Ik ben bevoegd sociaal vaardigheidstrainer. Dat wordt nu vaak ingehuurd (extern), maar dat zou ik zelf in de toekomst ook op een school kunnen opzetten.

Recommended Posts