In september vorig jaar ontving onze rechtbank twee bijzondere brieven met vragen van leerlingen uit groep 8 van basisschool De Parel uit Breda. De schrijvers, twee jongens van 11 en 12 jaar oud, hadden de opdracht gekregen om een formele brief te schrijven aan een persoon met een interessant beroep. De leerlingen kozen voor de rechtbank en wilden graag een paar vragen stellen aan een rechter. Bestuursrechters Astrid de Weert en Carine Marsé beantwoordden de vragen van de leerlingen. Dat leidde uiteindelijk tot een bezoek aan de basisschool. Astrid de Weert vertelt over de gastles die ze op 16 februari gaf:

“Ik had vorig jaar de brief van de 11-jarige Raqib beantwoord. Toen ik vorige week een bezoek bracht aan zijn klas vroeg ik of de leerlingen de rechtbank in Breda wel eens gezien hadden. De meeste kinderen in zijn klas kenden het gebouw van de Bredase rechtbank wel van de buitenkant. Nadat ik ook beelden van de binnenkant van de rechtbank had laten zien, vonden de kinderen de rechtbank heel mooi. Eén kind vond vooral de rode boom voor ons gerechtsgebouw zo mooi. Ik heb uitgelegd wat het idee achter de boom is. Dat er vroeger recht werd gesproken onder een boom, vond de klas heel bijzonder. 

De kinderen hadden voor deze gastles een lijst met vragen gemaakt, maar natuurlijk kwamen er ook veel vragen tussendoor. Die varieerden van “Wat verdient een rechter?” naar “Welke opleiding moet je doen om rechter te worden?” tot “Wat is de hoogste straf die je hebt opgelegd?” Naar aanleiding van de vragen vertelde ik een verhaal. Ik begon met de toga, die ik ook had meegenomen en aandeed. De leerlingen vonden me er heel anders uitzien met een toga. Dat vonden ze heel grappig.

Ik heb veel verteld over het strafrecht. Dat is waar de kinderen het meeste over wisten. Het verhaal van Rapper Boef met zijn snelheidsovertreding kenden ze allemaal. Ze vertelden ook dat sinds die tijd YouTubers de snelheidsmeter blurren als ze te hard rijden. Ze wisten ook al wel wat van familie- en jeugdrecht. Ze wisten bijvoorbeeld wat een ondertoezichtstelling was. Aan de hand van een voorbeeld heb ik ook uitgelegd wat onder andere bestuursrecht is. Eén van de vragen was ook of ik het moeilijk vond als er kinderen van verdachten of slachtoffers in de zaak aanwezig waren bij de behandeling van een zaak of bij een uitspraak. Een mooie vraag waar je heel veel over kunt zeggen.

Ik was onder de indruk van de goede vragen van de kinderen. Ze waren spontaan en super enthousiast. Het is ook erg leuk om over ons werk te vertellen. Ik werd er zelf weer enthousiast van! Later kreeg ik nog van de juf terug dat de leerlingen erg onder de indruk waren van mijn verhaal.’

Recommended Posts