Er staan al hekken om het grote plein en één van de vleugels van Kbs De Wisselaar is al ontruimd en wacht op de sloophamer. Op de speelplaats staat eind juni 2020 een nieuw gebouw. Dan gaat ook de zuidvleugel tegen de vlakte en maakt die plaats voor de nieuwe speelplaats. Het is voor leerlingen bijzonder om zo de bouw van dichtbij mee te kunnen maken.

Directeur Eric Gladdines laat enthousiast de tekeningen zien van het nieuwe complex. De functies van de drie huidige panden van Kindcentrum De Wisselaar vallen dadelijk allemaal in één gebouw: alle groepen, de voorschool en kinderdagopvang en de gymzaal. Op het dak is ruimte voor een daktuin en de speelplaats heeft behalve een voetbalveld een grote klim- en klautertuin.

Eric vertelt: “Je bouwt een school voor 50 jaar en je weet nog niet welke kant het met het onderwijs op gaat, dus we willen de mogelijkheden open houden. In het oude gebouw is al eens een muur gesloopt en de deuren tussen lokalen staan eigenlijk altijd open. Het gebouw is gericht op optimaal gebruik van het aantal beschikbare vierkante meters, optimaal zicht op de kinderen en ruime flexibiliteit voor onderwijs van nu en de toekomst. In het nieuwe gebouw geven we onze visie echt vorm.

Loop in 3D door het gebouw

Samen! Want op De Wisselaar telt iedereen mee!

Er zijn twee verdiepingen, voor elke bouw een. Beneden zit de voorschool en kinderopvang samen met de groepen 1 t/m 4. Boven is ruimte voor groepen 5 t/m 8. Iedere groep /  leerkracht heeft een eigen lokaal, die zijn open en naar elkaar toe gericht. De gemeenschappelijke ruimte tussen de lokalen is gevuld met plaatsen om samen te werken of rustig en zelfstandig te leren. “De lokalen zijn aan drie kanten dicht en in de open kanten worden gedeeltelijk kasten voor de jassen gezet. Zo komen we tegemoet aan de leerlingen die meer rust nodig hebben, zowel in geluid als in beeld. Door slim inzetten van personeel wordt in die gemeenschappelijke ruimtes de hele week ondersteuning aangeboden. Er is op elke verdieping een gedeeld stiltelokaal. En natuurlijk zijn er nog diverse spreekkamers.

In elk lokaal komt een instructiehoek en er worden groepjes tafels geplaatst. De school werkt met het EDI, vanuit de instructiemomenten waaieren leerlingen uit naar hun plekje om verder te werken. Dat gebeurt nu al in de klassen, straks gebeurt dat feitelijk in 1 grote ruimte.

’s Ochtends werken we aan taal, rekenen en lezen. Daarin zitten de instructielessen, en zelfstandige verwerking. Daarvoor moet het wel rustig in de school zijn, wat iets vraagt van zowel leerlingen als leerkracht. Daar besteden we nu al volop tijd aan! In de middagen is er tijd voor de zaakvakken. We hebben voor de methode Blinq gekozen omdat je daar met verschillende jaargroepen aan één thema kunt werken.”

Nieuwbouw staat centraal

Elke twee weken vergaderen we over allerlei zaken die er voor moeten zorgen dat we in het volgende schooljaar goed kunnen starten. Hoe gaan we bijvoorbeeld om met verjaardagen? Hoe gedraag je je in de gemeenschappelijke ruimte? Hoe groeperen we onze leerlingen? Hoe organiseren we de toetsen? Het gaat over allerlei praktische zaken voor de leerlingen, de leerkrachten en natuurlijk ook de ouders.
Wij bedenken alles helemaal zelf, maken het samen door en bouwen zo ook verder aan onze mooie school. Ik vind (wij vinden) het spannend maar ook een mooi en boeiend proces.”

Recommended Posts